onsdag 9. mars 2011

Bunadskjorte..

Tenk at jeg syr meg en bunadskjorte.. Jeg har holdt på en god stund, og tanken er at den skal være ferdig i mai. Det er jo bunadstid - i tillegg til at jeg har rund bursdag. Dette er presangen til meg sjøl rett og slett. Nå er det spennende å se om jeg klarer å få det i havn. Jeg var innom Heimen husflid i Oslo sist uke og studerte en ferdig skjorte der. Jeg tror det skal gå bra. Bare viktig å brodere minst en halv time hver dag, helst mer. I tillegg kommer jo rynker og hullsøm samt montering. Jeg får heldigvis hjelp av en dreven mentor. Hun har allerede klippet skjorten, sydd i "slaskene" (dette er nok gal betegnelse, men det er de firkantene oppe på skulderen som gir mer rynker rundt halsen), i tillegg til å ha startet opp både striping og hullsøm slik at jeg ser hva jeg skal gjøre. Mye hjelp, men det er nok helt nødvendig.
Uten hennes hjelp og veiledning hadde jeg ikke turt å ta monteringen selv.



Og det er jo fantastisk så mye jeg lærer!


Det gir mersmak dette her.

En kan jo ikke få til dette og så bare gjøre det en gang.. ??

7 kommentarer:

  1. - Og det er blitt påpekt av min mentor at det selvsagt heter "lasker" og ikke "slasker".

    SvarSlett
  2. på jobbmengden høres det mer ut som om du på instinkt nevner dem med sitt rette navn: slasker!

    SvarSlett
  3. Dessuten heter det rynker, ikke runker. Det er noe helt annet og hører ikke hjemme på 17.mai!

    Jeg fikk min bunadskjorte denne uka, det er brodert navnet mitt Lene og 2010 på den. FIIIIIN. Den henger i stua på utstilling. Dessuten var jeg og prøvde selve bunaden idag, den blir fin den også. Jeg gjør heldigvis ingenting selv... Gøy hvis du har bunaden på deg 8. mai, det har jeg :-) Sy for livet!! Klem

    SvarSlett
  4. Kan du forklare hvordan disse laskene syes ? Jeg må montere en bunadskjorte og har ikke hjerte til å sprette opp en som er i orden !

    SvarSlett
  5. Kjenner det er ganske vanskelig å forklare hvordan laskene syes inn med ord uten en tegning.. Jeg har jo dessuten bare gjort det denne ene gangen. Men jeg kan prøve:

    Klipp til laskene (ca 10x20 cm (?) alt etter str og mønster), klipp så plass til laskene som en T ut fra hver side på halsåpningen ut over skulderen slik at målene passer med lengde og bredde. Inni denne T-en syes laskene på med symaskin, ca 7-8 mm sømrom og ingen sikksakk før det syes sammen. Klipp av det meste av sømrommet (litt over halvparten) og brett det andre sømrommet rundt og sy det til med hånd. I hjørnene er det kronglete siden det går inn i en vinkel, så det blir det nesten ikke noe sømrom/stoff å sy i/med. Det må bare "mikkes" til.
    Vet ikke helt om jeg hadde turt å satse på denne litt mangelfulle forklaringen min...

    MEN jeg har en ganske fantastisk svensk bok som heter "Sy kläder av raka stykken som man gjorde förr" av Anita Gunnars. Der er det en trinn-for-trinn tegning av hvordan en klipper til og monterer i lasker på skjorter. Den kan virkelig anbefales!

    SvarSlett
  6. Om dette med lasker på skulderen.
    .Denne boken får jeg ikke tak i. Kan du vise den tegninga ? Kan ikke se foran meg åssen det skal gjøres...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du kan kjøpe den her: http://slojdmagasinet.nya-ebutik.se/sy-klader-

      Slett