onsdag 1. februar 2012

Tvebandstrikk

Nye votter til lillemann.
De ble til i en læringsprosess for å komme inn i teknikken "tvebandstrikk". Om noen av dere som leser dette ikke kjenner til teknikken, vil jeg anbefale å ta en titt på et par av linkene på høre side her + søke etter "twined knitting" på youtube. Jeg gjorde selv begge deler med stort utbytte, i tillegg til at jeg kjøpte instruksjonsvideoen til Caren Appelqvist.

Siden starten av desember har jeg tuklet med tvebandstrikk litt sånn innimellom. For meg var det en ganske stor overgang å ikke holde garnet i den venstre hånden men slenge tråden rundt pinnen fra høyre med hånden. Jeg strikket meg oppover på et par prøvelapper, først med et for tjukt garn (nøstebarns tretråds på pinne 3,5), og så et for tynt (Hillesvågs totrådede kamgarn på pinne nr 2).
Jeg kjøpte dermed PT2 som en midt-i-mellom-løsning, men det var liksom ikke helt optimalt det heller... Det oppelvdes ganske irriterende at garnet ble så overtvinnet, snurrete og hardt som følge av teknikken. Jeg hadde jo lest at en ideelt sett burde kjøpe seg et Z-spunnet garn (med snuen mot høyre), men standardretningen for snu på garn er mot venstre, S-spunnet. Tvinningen av de to trådene når en strikker tvebandstrikk forsterker nemlig tvinningen på kjøpegarnet (som alltid er S-spunnet) og gjør at kvaliteten forandrer seg på en litt "vanskelig" måte når en strikker.
MEN JEG KAN JO SPINNE SELV! En utmerket fordel.

Jeg spant dermed et garn i ca tjukkelse som PT2 og gav det litt mer tvinn mot høyre enn jeg ellers ville ha gjort - siden jeg må forvente at det tvinner seg opp mot venstre. Er dere med? Et noe overtvinnet Z-garn, altså.
Opplevelse av strikkingen ble så mye bedre! Sikkert en kombinasjon av at det kom mer inn i hendene mine også, men det ble overkommelig på en annen måte. Jeg slapp å forholde meg til et snurrete overrtvunnet garn som tvinnet seg opp på seg selv. Kan anbefales!

2 kommentarer:

  1. Verkeleg flotte vottar i tvebandstrikk :) Høyrest ut som ein spennande teknikk. Og så flink du er som greide å spinna eit garn som passar til teknikken. Var det entrådsgarn? Herleg saueull du har fått deg og. Ha ei fin veke :)

    SvarSlett
  2. Vottene er strikka av et totrådsgarn.
    Og spesielt flink til å spinne var jeg vel egentlig ikke.. Det var nå mest det å komme på at jeg kunne kontrollere det hele sjøl istedet for å bale med en kjøpt tråd som oppførte seg vanskelig.
    Men takk for skryt. Det er nå egentlig alltid kjekt...

    SvarSlett