tirsdag 20. juli 2010

Enda mer farging - og veving...

Det er enormt mye hygge i plantafarging! En legger garn i bløt døgnet før en skal starte, plukker plantemateriale og beiser dagen etter. Fargesuppa kokes gjerne mens en beiser - og det lukter sååå godt.... Så hviler alt i sin egen suppe til dagen etter. Dette er fargedagen og etter faregkoking (som også lukter godt) skal det igjen bare ligge å hvile i sin egen suppe til dagen etter - og "sånn går no dagan". Deilig og saktegående og følger helt sitt eget tempo.

Nå jobber jeg med en liten babygenser som skal være ferdig farga og pakket inn fredag - og siden det er tirsdag idag og genseren ikke er lagt i bløt enda, har jeg ikke mer enn den tiden jeg trenger for å få det hele klart. Arbeidet med genseren blir nok en egen historie.

Men så var det vevingen... Her er et brikkeband jeg vevde i overgangen juni-juli dette året - og jeg ble ganske fornøyd! Det er vevd med kunstvevgarn i ull og ble ganske tett og godt i kvaliteten. Og det stikker! Har ikke helt funnet hva det kan brukes til, men det er nå iallfall en fin prøve på noe eventuelt større.

Og noe større har det også blitt nå i juni! Ny vev kjøpt brukt. Og jeg er ENORMT fornøyd!! Jeg har en bordvev fra før i 70 cm bredde og grunna plassmangel har jeg tenkt at en vev med trøer ikke ville være mulig for meg å tenke på før ungene har flytta ut... Men så dukket denne opp, liten vev med trøer, og jeg ble forelsket på stedet.
Jeg er såvidt igang med veving, men trener meg bare foreløpig i enkel toskaft.. Jeg har brukt mye tid på oppsettingen og jeg har hygget meg med arbeidet. Tidligere har arbeidet med renning vært noe en bare måtte gjennom før en endelig kunne kose seg. Men denne gangen har jeg hygget med både renning, hovling og opp- og nedbinding. Det siste har jeg ikke gjort før, så det var ekstra spennende.
Og det ER ganske mye jobb med forarbeidet på en vev. Enda jeg ikke har fler enn 256 tråder i renningen, så tok det sin tid..
Er den ikke fantastisk søt?? 60 cm vevbredde og yttermål på 70x80x130 cm. Prøvde å få den i perspektiv i i forhold til døra - men at en i det hele tatt kan ha ei "vevstove" i en liten "gang" på knappe 4 kvadratmeter var nå mer enn jeg kunne drømme om!

6 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren! Jag ser att vi har mycket gemensamt, vvning, växtfärgning och brickvävning! Det ska bli skoj att återkomma hit och se vad du hittar på. Och eftersom min mamma är norsk så är det extra skoj att läsa här :)

    Jag förstår att du blev glad över att få plats med en vävstol, din lilla söta är helt underbar!

    SvarSlett
  2. OOh, misunnelig! Jeg drømmer om et veveloft en dag. Men først vil jeg ha rokken!

    SvarSlett
  3. Det orner seg for snille jenter, ser jeg;) Gratulerer!!! Gleder meg til jeg skal ta den der i nærmere øyesyn ja!

    klem fra bollemamma

    SvarSlett
  4. hei hei
    Legger meg til som følger her inne........
    mye flott du lager!

    SvarSlett
  5. Å,jeg er så sjalu på alle som har vev.Det er noe jeg virkelig ønsker meg selv!Legger meg til som følger her,jeg:)

    SvarSlett