mandag 6. april 2009

Palmekarding og påskespinn

Vi er hjemme og vi har fri. Iallfall de fleste av oss her i huset. Jeg har brukt litt tid på karding og spinning nå i palmehelgen - og jammen satte ikke 14-åringen igang også!! Dette hvite garnet er hennes første garn spunnet på håndtein (Louet, 70 gram). Planen hennes er å hekle noe. Og nå som hun er blitt så flink i en fei er neste skritt å blande farge i kardemaskina. Vi får se hva dagene bringer..
Jeg har stort sett blanda i det blå-lilla. Her er litt av mors håndteinproduksjon. Det tjukke er spunnet på en håndtein på 85 gram og kardeflaket fikk jeg av ei venninne. Det var igrunn kjekt å spinne litt grovt og rød-lilla. De to andre hespene er "vanlig tynt" spunnet på en lettere håndtein (36 gr). Det lyseste blå er fra det blåeste kardeflaket på bildet under. Det mørkeste er en Colonial-blanding jeg har kjøpt hos Spinnulla.
Ulike himmelfarger kom ut av kardemaskina. Det er litt forskjellige fibre i disse flakene: Colonial, C1 og lokal villsau for det meste. Jeg stappa stort sett inn etter fargebehov og ikke etter ønska fiberblanding.
Og fortsettelse følger... Kardemaskina står klar til bruk og all ulla ligger fint og oversiktlig utover det hele på det lille arbeidsrommet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar