mandag 21. juni 2010

Litt gjenbruk

Dette var en body med brune kanter fra Nøstebarn. Den ble tovet og klippet til en genser. Kantene klippet jeg også vekk. Rundt halsen kom det en liten feminin brodert kant og knappen blei skiftet ut med en litt dekorativ en fra SnellaPetronella (eller hva de nå heter). Nå bruker babyen fra sist innlegg i april denne genseren. Her vestpå er det jo ganske kaldt enda..
Broderingen ble laget etter massiv broderi-inspirasjon på noen forelesninger her i mai. Jeg er nettopp ferdig med første modul av studiet "Tekstilkultur" og er proppfull av ideer og lyster som skal prøves ut så snart ferien er igang onsdag denne uka kl 11:30.
Men jeg har tjuvstarta litt:
Dette er "weft twining" eller bare "twining". Istedet for at en innslagstråd går opp og ned gjennom renningen som i vanlig vev veves det her med to inslagstråder samtidig som tvinnes annenhver gang omkring renningen. Det er en flere tusen år gammel vevemetode som ikke brukes så mye lenger. En kan fremdeles finne metoden i bruk i kulturer med ubrudt tekstiltradisjon, som for eksempel beduinene i midtøsten.
Men her altså på en avdanket IKEA-ramme og opprevet sengetøy.
Bare en prøvelapp. Kanskje blir det noe større snart..

2 kommentarer:

  1. Å, så fin bodyen ble! Jeg rasket med meg to sånne knapper da jeg kjøpte noe for en venninne forrige gang jeg var innom der, men oj, jeg skvatt litt da jeg fikk vite prisen...

    SvarSlett
  2. De er jo litt i overkant de knappene egentlig.
    Har ei venninne i Lofoten som har laget langt finere knapper i porselensleire og personlige ord laget med gammel skrivemaskin, smykker og annet som trykkes ned som dekor. Fikk mange sånne knapper i barselspresang sist jeg fødte og ble veeeldig glad. Når jeg tenker meg om er de vel verdt en post de der porselenstingene hennes...

    SvarSlett