onsdag 28. november 2012

Nålbinding


Utstillingen på Galleri Rustica er godt i gang. Den kommende første adventshelgen er siste helg før den ryddes ned igjen. Bilder kommer her om ikke lenge. Men innimellom arbeidet med utstillingen har nålbindingen fått satt seg fast i hendene - endelig! Jeg ble første gang vist denne kunsten i 2009 av Espen Kutschera, arkeolog og ansatt ved Hordamuseet (lenke til bloggen som nok skrives av hans kone), som jeg traff da jeg spant under Kystsogedagene i Meland kommune. Jeg trodde jeg kunne det etter en times demonstrasjon og prøving, men der tok jeg feil.. Jeg lot det gå en stund før jeg tok det opp igjen, og da knotet jeg veldig. Og slik har det gått siden. Jeg har ikke fått det skikkelig inn i hendene og har vært avhengig av youtube som instruktør hver gang jeg har tatt det fram. Det samme måtte jeg i høstferien da jeg fikk det for meg at jeg ville nålbinde litt. Men ulikt de andre gangene var teknikken plutselig "plassert" inn i hendene! Nå bare holder jeg på hele tiden. Har lånt bøker på biblioteket og er langt inn i eksprimenteringer med ulike sting. Jeg bruker mitt eget z-zpunnede garn, tolagt. Det er forholdsvis tynt - ganske likt Raumas to-tråds (PT2). Jeg ahr funnet ut at når garnet er z-spunnet så "løsner det litt" under nålbindingen. Syingen fjerner tvinn fra tråden. Det gjør at det blir litt mykere enn når en nålbinder med et s-spunnet garn (kjøpegarn er alltid s-spunnet). Et s-spunnet garn "hardner" fordi syingen tilfører tvinn til tråden.

Disse har jeg nålbundet av tolagt villsau, z-spunnet. Det er de samme jeg har på meg på bildet over.
Jeg har sydd i to sting under og tre sting bak, vridd nålen og så gjennom - for de som skjønte det. Her kommer bilder steg for steg:
Dette er utgangsposisjonen. Et sting som står opp på toppen av tommelen, og et sting som strammer rundt tommelen. Stinget rundt tommelen er det siste som er sydd. Det som står opp er det foregående.
 Nålen stikkes inn i et nytt sting i runden under + det siste stinget det ble sydd i sist = to sting.
 Videre stikkes nålen gjennom de siste tre stingene som ligger bak tommelen (det som står opp + to til). Dette gjør at kvaliteten blir tykk og fast sjøl om garnet er tynt. Syr en bare gjennom et sting bak tommelen, blir kvaliteten mye tynnere og løsere.
Så vries nålen rundt og ned i "kroken" under stinget som går runt tommelen. Garnet dras gjennom, en flytter løkken som var rundt tommelen opp (slik at det er det stinget som står rett opp på tommelen), garnet dras til rundt tommelen - og et sting er sydd. Så er det på han igjen, eller...
... en kan legge arbeidet fra seg. Da er det lurt og trekke ut den løkken som sitter rundt tommelen slik at den blir større enn de andre, så vet en hvor en skal begynne neste gang - hvilken løkke som skal strammes rundt tommelen. Gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar