mandag 14. januar 2013

Strømpepinnene er erstattet!


Nytt år og nye muligheter! Har allerede lært meg en liten ny ting nå på nyåret: strikke med to rundpinner istedet for strømpepinner.
Fordelen? Jeg slipper å tenke på at pinnene faller ut der bak mens jeg strikker her framme, jeg bytter "tak" bare to ganger istedet for fire, i tillegg slipper jeg de stygge stripene jeg får der jeg bytter pinne grunna en slapp maske (den siste masken på pinnen) og en stram maske (den første masken på pinnen). Jeg har prøvd etter beste evne å jevne ut denne ujevnheten når jeg strikker rundt på fire pinner, men jeg har ikke fått det skikkelig til. Nå googlet jeg problemet. Det må jo finnes en løsning? En "tek" eller et triks?

Jeg fant ingen løsning etter en rask googling, men jeg fant metoden med to rundpinner. Jeg har jo sett at folk der ute i verden gjør det på denne måten, men jeg har aldri prøvd det selv. Men kanskje kunne denne metoden viske ut mine stygge striper? Og det gjør det. Jeg er hektet!

Jeg ser tendenser til den slappe masken på slutten av den ene rundpinnen, men det er mye enklere å stramme den siden jeg kan trekke tråden og stramme masken rundt strengen mellom pinnene når jeg skal begynne neste rundpinne (vanskelig å forklare med ord, men det "gir seg selv" når en strikker).

Men hvordan starter man? Jeg brukte denne youtubevideoen. Lykke til om du også vil prøve!

4 kommentarer:

  1. Ja, de stygge striber gjorde også, at jeg aldrig blev venner med strømpepindene. Troede bare det var mig der fik de løse masker i striber. Så opdagede jeg magic loop metoden og strikker nu stort set alt på én lang rundpind - bare ikke strømper, selvfølgelig. Dertil har jeg anskaffet mig en af disse bittesmå strømpepinde, hvor pindene ikke er mere end et par centimeter lange. Problemet med dem er bare, at det er svært ikke at blive træt og anstrengt i fingrene. Må prøve denne metode, den god.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg synes det er enda enklere med minirundpinner. Jeg har både 20cm og 30cm. Det er litt vanskelig de første rundene, men så går det som en lek. Og det går mye raskere enn strømpepinner. Ingen stygge striper mer.

    Hilsen Sol

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er et godt alternativ og bra tips! Har slike jeg og, men får av en eller annen grunn vondt i hendene av å strikke når pinnene blir så korte.. (?)

      Slett